Wednesday, July 27, 2011

Cerita Purba ku – Episod 8


Pak Chot menarik nafas lega. Intan pemandang tepat ke mata Pak Chot sambil tersenyum. Satu senyuman yang sangat bererti untuk Pak Chot. Sekian lama beliau tidak pernah melihat senyuman yang sebegitu indah. Pak Chot mendukung Intan dan membelai2 rambut Intan yang halus bagaikan sutera itu.
Tiba-tiba Pak Chot terpandang di sudut sana. Susu Intan masih ada. “tapi kenapa …?” tangan Pak Chot dengan segera membuka tudung saji. Terkejut Pak Chot mendapati ikan salai masak lemak cili api dan Ubi rebus terhidang. Sungguh menyelerakan. Sudah 47 tahun dia tidak pernah lagi merasakan masakan Limah. Hari itu, masakan kegemarannya itu telah sedia terhidang. “siapa agaknya?” Dia meletakkan Intan di sampingnya. Tanpa menghiraukan siapa, kenapa dan mengapa, beliau dengan berselera menjamu makanan tersebut.
“Alhamdulillah…” Pak Chot tarsandar sambil bersedawa. Dia memandang pada Intan. Anak kecil itu tergelak terdengar Pak Chot bersedawa. Pak Chot turut ketawa.
“baik sungguh wanita itu. tapi kenapa..?” Barulah Pak Chot tertanya dalam hati, setelah perutnya kenyang.
“Terima kasih lah…” Pak Chot bersuara selamba sambil matanya melirik ke sekeliling. Dia mengharapkan ucapannya itu dapat didengari oleh sesiapa yang berkenaan, yang sehinggah hari itu masih menjadi tanda tanya padanya. Perasaan takut Pak Chot sudah hilang kini.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~******~~~~~~~~~~~~~~~~~
Malam itu Pak Chot payah memelapkan mata. Dia bagai menantikan memunculan seseorang. Dia baring membelakangi Intan yang sedang nyenyak tidur. Tak lama kemudian suara Intan kedengaran merengek2 perlahan. Pak Chot cuba untuk berpusing kepada Intan, tapi beliau tidak dapat menggerakkan badannya. Dia terasa seperti ada orang lain di tepinya, bersama Intan. Beliau cuba sedaya upaya untuk bergerak tapi masih tidak berhasil.
Suara bisikan itu kedengaran lagi. kali ini terlalu dekat. Pak Chot tetap kaku. Akhirnya beliau menenangkan hatinya. Beliau mengagak Intan tidak akan diapa2kan. Wanita itu tidak mungkin berniat jahat pada Intan. Suara Intan juga semakin tenang. Walau pun Pak Chot tidak dapat memahami bisikan itu,tapi hatinya terasa tenang apabila mendengarnya. Jiwanya terbelai. Suara bisikan itu begitu lembut dan mendayu2. Pak Chot semakin terbuai. Akhirnya, seperti Intan, Pak Chot juga hanyut dalam tidurnya.
~~~~~~~~~~~~****~~~~~~~~~~~~~~~
Tanpa memikirkan kejadian malam itu, pada keesokan harinya, Pak Chot membawa Intan mandi ke  sungai lagi. Sekali sekala mata Pak Chot melirik ke pohon yang kelmarinnya bergoyang. Mungkin kah dia sedang memerhati? Tapi tidak ada tanda2 manusia lain di situ.
Sekembalinya mereka kerumah, tudung saji sekali lagi sudah berada di tempat yang sama.Kali ini beliau tidak tergesa2 untuk mambukanya. Dia pastikan Intan selesai digantikan pakaian dan diberikan susu.
“ Intan tidur ya..” Pak Chot mencium pipi Intan dan membiarkan Intan berbaring di tempatnya. Beliau berjalan keluar kearah tudung saji itu. Tak sabar rasanya melihat apakah yang beliau akan dapati di bawah tusung saji itu, kali ini.
“Ikan bakar!, pucuk paku! macam mana kau tahu?” Pak Chot bagaikan bertanya kepada orang yang belum pernah dilihatnya itu. Beliau mengagak, dialah yang menyediakan makanan2 kesukaannya itu.
Kejadian aneh itu berlaku lagi pada keesokan harinya, dan begitu juga hari2 yang seterusnya. Kehidupan Pak Chot dan Intan semakin ceria. Walaupun hanya mereka berdua hidup di pondok usang itu, tapi, Pak Chot merasakan seolah2 ada orang ketiga yang membawa kebahagian kedalam hidup mereka. Bisikan2 malam yang mambuai serta masakan2 enak itu sudah menjadi sesuatu yang saban hari dinantikannya.
~~~~~~~~~~~~~~~****~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Malam itu genap 4 purnama……………………

……akan bersambung di episod ke-9

Episod 9:


http://philantropist-wannabe.blogspot.com/2011/07/cerita-purba-ku-episod-9.html

No comments: