Wednesday, July 13, 2011

Cerita purbaku- Episod 2


Panas pancaran matahari menyedarkan Pak Chot dari tidurnya. Beliau bergegas ke dapur. Dicapainya penyedok yang dibuat dari tempurung kelapa yang bertangkaikan dahan kayu. 
Beliau terbayang isterinya duduk di tangga pondoknya, melilitkan akar rotan ke lubang yang ditebuknya di tepi tempurung itu, lalu meneruskan lilitan rotan ke dahan kayu untuk menguatkan posisi tempurung itu. Ketika itu hujan lebat. Pak Chot hanya memerhatikan isterinya yang tengah khusyuk mengejakan kerja tangannya itu. Cincin yang Pak Chot ukir halus dari batu sungai itu kelihatan indah tersemat di jari manis isterinya itu.
Isterinya yang ketika itu, 4 bulan hamil anak pertama, menjeling ke arah Pak Chot, melemparkan senyuman manja.Pak Chot membalas. Ketika itulah pancaran kilat menuju tepat pada Limah. Pak Chot melambung akibat kuatnya gegaran.
“LIMAH…!!!! Pak Chot teriak sekuat-kuatnya apabila beliau bangkit dan mendapati isterinya sudah tidak kelihatan. Puas beliau mencari keliling halaman rumah dan ke dalam hutan sekitar rumah nya. “LIMAH….!!!!” Teriakan beliau bergema tanpa membuahkan hasil. Itulah kata-kata terakhir yang keluar dari mulut Pak Chot. Semenjak itu Pak Chot tidak lagi pernah berkata-kata. Dan Pak Chot sudah di anggap bisu oleh sesiapa yang terserempak dengannya di dalam hutan ketika mencari kayu api.
Malam tadi  teriakan Pak Chot yang terakhir itu kedengaran lagi. Nama itu terus bermain-main di benaknya.  Air di tempayan masih tidak tersentuhnya. “Siapa kah wanita semalam?” Dia tertanya-tanya. Gayung tempurung masih dipegangnya. Beliau melihat wajah beliau di permukaan air di tempayan yang masih penuh. Itulah pertama kali Pak Chot melihat wajahnya sejak 47 tahun lalu. Sejak Limah hilang tanpa kesan.
Pak Chot terus merenung wajahnya. Ia bagaikan orang lain. Pak Chot tidak pernah menyangkah begitu hodohnya kedutan-kedutan dan garis-garis yang ada pada wajah beliau. Begitu hebatnya kesan kekecewaan yang beliau hadapi.
Cermin wajah itu hilang apabila gayung tempurung akhirnya menyentuh permukaan air. Pak Chot terus menyedok air yang dingin itu dan menyiram kepalanya. PakChot menyedok lagi dan lagi dan lagi sehingga beliau basah kuyup dan dan menyedari air di tempayan telah hampir habis.
Setalah bersalin pakaian, mata Pak Chot tiba-tiba tertumpuh ke sudut sana, tempat di mana Pak Chot dan isterinya sering duduk menjamu makanan.
‘Tidung saji?” Pak Chot keheranan. Dia tidak tahu bagaimana tudung saji yang tidak pernah digunakan sejak 47 tahun itu berada di sana. Perlahan-lahan Pak Chot menuju ke sudut itu. Tudung saji yang semalam masih bersawang kini kelihatan bersih. Dengan terketar-ketar Pak Chot perlahan-lahan membukanya.
Apakah yang ada didalam tudung saji itu?….nantikan episod yang seterusnya.

Episod 3:


http://philantropist-wannabe.blogspot.com/2011/07/cerita-purbaku-episod3.html

No comments: