Monday, July 11, 2011

My classic story (Cerita Purbaku)-Episod 1

I was thinking that, it was time to polish my Malay writing. I decided to write a classic story on the wall of one of my Facebook group. Line by line, on the comment field, I dumped my impromptu ideas. Its bee 2 days now and I realized, my stories has reached more than an A4 page.
I feel crazy, funny but thrilled. I want to continue the story. I'm sharing my story here. It is still in a making. Stay tuned…………….
Pada suatu hari, ada seorang tua yang tinggal di pinggir hutan.Orang tua tersebut terkenal dengan nama Pak Chot. Suatu malam, Pak Chot terjaga dari tidur. Beliau terdengar bisikan dari celah lantai rumahnya. Pak Chot mendekatkan telingah beliau ke lantai, cuba memaham apakah yang di bisikkan itu, tapi bisikan tersebut terhenti. Pak Chot cuba melihat ke celah lantai.
Tiba-tiba Terpancarlah cahaya berwarna merah , memancar terus ke mata Pak Chot. Pak Chot kesilauan . Pak Chot lalu terduduk dan tersandar di dinding kamarnya.Buat seketika Pandangan Pak Chot gelap. Dia menggosok2 matanya. Beliau terdengar bisikan tadi semakin dekat dengan telinganya.
Pak Chot kaku seketika Suara bisikan itu semakin jelas. Pandangan Pak Chot tiba-tiba kembali terang dan tepat di hadapan Pak Chot kelihatan bebayang lagaknya seorang wanita yang berdiri membelakanginya.
"Siapa kau?" Pak Chot bertanya, ketakutan.
Wanita itu tidak menoleh. Pak Chot memberanikan diri, perlahan-lahan berjalan ke penjuru kamar unduk melihat wajahnya dari sisi. Malam masih gelap. Hanya pancaran bulan samar-samar menyuluh menyisipi celah2 dinding pondok Pak Chot.
Selangkah demi selangkah, Pak Chot memberanikan diri terus bejalan ke hadapan. Namun wanita itu seolah-olah enggan menunjukkan wajah nya.
Sekali lagi Pak Chot bertanya "Ss..ss..siapa kau ah?. Apa kau mau?".
Tiba-tiba Pak Chot terpandang pada jari wanita itu.
"Cinicin ..cincin tu...mana kau dapat?". Perasaan takut Pak Chot tiba-tiba hilang dan beliau langsung melompat hendak menangkap tangan wanita itu. 'wuusssshhh..!!!' bagaikan silap mata, bebayang wanita itu lesap. Pak Chot jatuh tersungkur ke penjuru.
Pak Chot duduk dan menepuk-nepuk kepalanya. Wajah nya kelihatan terlalu sayu. "cincin itu...cincin itu..."
Pak Chot menangis terisak-isak. Dia tidak dapat menahan perasaan sayunya. Kenangan silam menghantuinya semula.
‎"LIMAHHHH.....!!!!!!!" teriakan Pak Chot memecah keheningan malam. Pak Chot terus menagis. Beliau yang selama ini di kenali sebagai seorang yang tegas dan bengis, tetapi tidak pada malam itu. Pak Chot kalah dengan kesedihan, dengan kekecewaan, dengan kekesalan yang sekian lama terbuku di hatinya
‎"Limaaahh...." suara Pak Chot semakin lemah. Beliau terlena.
Siapakah perempuan itu? Siapakah Limah? nantikan sambunganya di episod yang akan datang…………………….
stay tuned…………..

Episod 2:

http://philantropist-wannabe.blogspot.com/2011/07/cerita-purbaku-episod-2.html

No comments: